
Samo założenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie wiąże się z żadnymi wydatkami — zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestracja firmy jest całkowicie bezpłatna i nie wymaga uiszczenia opłat rejestracyjnych.
Natomiast prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością ponoszenia różnych kosztów, które przedsiębiorca powinien uwzględnić przy planowaniu budżetu.
- Podatek dochodowy
Przedsiębiorcy mają do wyboru trzy formy opodatkowania: skala podatkowa (PIT-36), podatek liniowy (PIT-36L) oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28).
- Skala podatkowa – podatek wynosi 12%, a po przekroczeniu 120 000 zł dochodu 32% od nadwyżki. Wybierając tę formę rozliczenia, można także skorzystać z kwoty wolnej od podatku wynoszącej 30 000 zł.
- Podatek liniowy – stała stawka podatkowa w wysokości 19%.
- Ryczałt – w tym przypadku stawki różnią się w zależności od rodzaju wykonywanych usług. Korzystając z tej formy opodatkowania nie można rozliczać kosztów uzyskania przychodów.
- Składki ZUS
Składki na ubezpieczenie zdrowotne są obowiązkowe nie zależnie od tego czy przedsiębiorca uzyskuje dochód czy wykazuje stratę. Ich wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania:
- Skala podatkowa – składka zdrowotna wynosi 9% dochodu,
- Podatek liniowy – składka zdrowotna wynosi 4,9% dochodu,
- Ryczałt– wysokość składki zdrowotnej zależy od osiągniętego przychodu:
Roczny przychód do 60 000 zł – składka zdrowotna wynosi 461,66 zł,
Roczny przychód od 60 000,01 do 300 000 zł – składka zdrowotna wynosi 769,43 zł,
Roczny przychód powyżej 300 000 zł – składka zdrowotna wynosi 1384,97 zł.
Przedsiębiorca zakładający działalność gospodarczą może skorzystać z ulgi na start, która zwalnia go z obowiązku opłacania składek społecznych przez pierwsze 6 miesięcy. Następnie przez dwa lata można skorzystać z ZUSu preferencyjnego i płacić obniżone składki. Dopiero po tym okresie konieczne jest płacenie pełnych składek, które w 2025 roku wynoszą 1773,96 zł (z ubezpieczeniem chorobowym) lub 1646,47 zł (bez ubezpieczenia chorobowego).
- Podatek VAT
Dla większości przedsiębiorców rejestracja do VAT jest korzystna, szczególnie gdy świadczą usługi na rzecz innych firm – zarówno krajowych VAT-owców jak i zagranicznych kontrahentów. W przypadku współpracy z firmami zarejestrowanymi jako płatnicy VAT, rozliczenie podatku jest dla obu stron neutralne. Odbiorca usługi płaci VAT zawarty na fakturze, ale później ma możliwość odliczenia go od swojego podatku należnego.
- Usługi księgowe
Każdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia księgowości, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych przedsiębiorcy najczęściej korzystają z usług biura rachunkowego. Ceny takiej obsługi różnią się w zależności od liczby dokumentów przychodowych i kosztowych, skali działalności oraz branży, w której działa przedsiębiorca.
- Dodatkowe koszty firmowe
Koszty firmowe to różnego rodzaju wydatki, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. To zakupy, których celem jest osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie przychodu. Są to zarówno stałe koszty ponoszone co miesiąc, jak i jednorazowe opłaty. Można do nich zakwalifikować: koszty reklamy i działań marketingowych, opłaty za media i internet, a także wydatki na sprzęt elektroniczny i akcesoria biurowe.
Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, to zapraszamy do kontaktu z naszym biurem. Pomożemy Ci udzielając fachowej pomocy kontakt
