Nowelizacja ustawy o VAT, której zasadnicza część wchodzi w życie od 1 stycznia 2017 roku, wprowadza cały zestaw nowych przepisów. Poniżej zwracamy uwagę na te z nich, które będą dotyczyć zdecydowanej większości przedsiębiorców.
Jedną ze zmian jest podwyższenie progu zwolnienia podmiotowego z dotychczasowych 150 000 do 200 000 zł. Należy pamiętać, ze jest to limit roczny, więc rozpoczynając działalność w trakcie roku należy wyliczyć sobie proporcjonalną jego część.
Kolejna zmiana dotyczy formy składania deklaracji VAT. Od rozliczenia za styczeń lub I kwartał 2017 r. deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-13, VAT-27 oraz informacje podsumowujące, dla zdecydowanej większości podatników, będą mogły być składane wyłącznie drogą elektroniczną.
Obowiązkiem tym zostaną objęci podatnicy, którzy są:
- obowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE,
- dostawcami towarów lub świadczącymi usługi, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, lub nabywcą tych towarów lub usług,
- obowiązani do składania deklaracji, zeznań, informacji oraz rocznego obliczenia podatku dochodowego za pomocą środków komunikacji Obowiązek ten mają biura rachunkowe i pracodawcy rozliczający podatek za więcej niż 5 osób.
Pozostali podatnicy, którzy nie zostali wymienieni powyżej, będą mieli taki obowiązek od rozliczeń za styczeń lub I kwartał 2018 r.
Od rozliczenia za styczeń 2017 r. obowiązkowo będą składane elektronicznie krajowe jak i unijne informacje podsumowujące(VAT-27 i VAT UE). Będzie je można składać wyłącznie za okresy miesięczne.
Najbardziej chyba dotkliwa może się okazać zmiana wprowadzająca kary i przywracająca sankcje w podatku VAT. Sankcje te będą się kształtować w różnej wysokości, w zależności od przewinienia, którego będą dotyczyć
i będzie to:
– 30% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, wykrytego przez organy podatkowe,
– 20% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego w wypadku korekty po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego,
– 100% za posługiwanie się pustymi fakturami.
I na koniec, ku przestrodze – od początku 2017 r. za opłacenie VAT po terminie lub złożenie deklaracji drogą inną niż elektroniczna /dla firm do tego zobowiązanych/ będzie kosztować 40.000 złotych.