
Z dniem 1 stycznia 2026r. niektóre limity odnoszące się do wydatków na samochody osobowe rozliczanych w firmowych kosztach podatkowych zostaną zmodyfikowane. Nowe limity będą zależne od poziomu CO₂ emitowanego przez pojazd. Kosztem uzyskania przychodu nie będą odpisy amortyzacyjne oraz opłaty leasingowe od wartości samochodu powyżej:
- 225 000 zł dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
- 150 000 zł dla samochodów niskoemisyjnych oraz
- 100 000 zł dla pozostałych samochodów spalinowych.
Niższy limit obejmie zatem praktycznie wszystkie samochody spalinowe oraz większość hybryd. Przepisy dotyczyć będą właścicieli oraz leasingobiorców pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dla wielu przedsiębiorców oznacza to mniej korzystne rozliczenia podatkowe.
Przepisy przejściowe przewidują ochronę praw nabytych jedynie dla samochodów będących środkami trwałymi. W przypadku amortyzacji samochodów, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 roku, zachowane zostaną dotychczasowe limity (150 000 zł dla aut spalinowych i hybrydowych, 225 000 zł dla elektrycznych). To samo dotyczy samochodów, które zostały sfinansowane leasingiem finansowym, pożyczką leasingową lub kredytem samochodowym przed
2026 r., ponieważ w każdej z tych form finansowania samochód jest ujęty w środkach trwałych firmy.
W przypadku najczęściej spotykanych form finansowania samochodów w naszym kraju, tj. leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana i mniej korzystna dla podatników. Na ten moment przepisy przejściowe nie są jasno określone (nie obejmują leasingu
i najmu), dlatego nawet dla umów leasingu zawartych w 2025 r. i wcześniej, od 1 stycznia 2026 r. obowiązuje nowy, niższy limit. Dla przedsiębiorców oznacza to wzrost podatków, bo w trakcie leasingu część kosztów nie będzie już możliwa do rozliczenia.
Ważne: Jeśli odbiór samochodu będzie w 2026 r., ale umowa podpisana jeszcze w 2025 r. to w leasingu finansowym i pożyczce leasingowej obowiązuje wcześniejszy, wyższy limit amortyzacji 150 tys. zł., natomiast dla leasingu operacyjnego opłaty zafakturowane jeszcze w 2025 r. będą rozliczane limitem 150 tys. zł, od 2026 r. limitem 100 tys. zł.
Branża leasingowa zaapelowała do Ministerstwa Finansów o objęcie przepisami przejściowymi również użytkowników aut w leasingu i najmie, ale na razie nie ma żadnych wiążących informacji w tym zakresie.
