Z dniem 1 stycznia 2026r. niektóre limity odnoszące się do wydatków na samochody osobowe rozliczanych w firmowych kosztach podatkowych zostaną zmodyfikowane. Nowe limity będą zależne od poziomu CO₂ emitowanego przez pojazd. Kosztem uzyskania przychodu nie będą odpisy amortyzacyjne oraz opłaty leasingowe od wartości samochodu powyżej:

  1. 225 000 zł dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
  2. 150 000 zł dla samochodów niskoemisyjnych oraz
  3. 100 000 zł dla pozostałych samochodów spalinowych.

Niższy limit obejmie zatem praktycznie wszystkie samochody spalinowe oraz większość hybryd. Przepisy dotyczyć będą właścicieli oraz leasingobiorców pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dla wielu przedsiębiorców oznacza to mniej korzystne rozliczenia podatkowe.

Przepisy przejściowe przewidują ochronę praw nabytych jedynie dla samochodów będących środkami trwałymi. W przypadku amortyzacji samochodów, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 roku,  zachowane zostaną dotychczasowe limity (150 000 zł dla aut spalinowych i hybrydowych, 225 000 zł dla elektrycznych). To samo dotyczy samochodów, które zostały sfinansowane leasingiem finansowym, pożyczką leasingową lub kredytem samochodowym przed
2026 r., ponieważ w każdej z tych form finansowania samochód jest ujęty w środkach trwałych firmy.

W przypadku najczęściej spotykanych form finansowania samochodów w naszym kraju, tj. leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana i mniej korzystna dla podatników. Na ten moment przepisy przejściowe nie są jasno określone (nie obejmują leasingu
i najmu), dlatego nawet dla umów leasingu zawartych w 2025 r. i wcześniej, od 1 stycznia 2026 r. obowiązuje nowy, niższy limit. Dla przedsiębiorców oznacza to wzrost podatków, bo w trakcie leasingu część kosztów nie będzie już możliwa do rozliczenia.

Ważne: Jeśli odbiór samochodu będzie w 2026 r., ale umowa podpisana jeszcze w 2025 r. to w leasingu finansowym i pożyczce leasingowej obowiązuje wcześniejszy, wyższy limit amortyzacji 150 tys. zł., natomiast dla leasingu operacyjnego opłaty zafakturowane jeszcze w 2025 r. będą rozliczane limitem 150 tys. zł, od 2026 r. limitem 100 tys. zł.

Branża leasingowa zaapelowała do Ministerstwa Finansów o objęcie przepisami przejściowymi również użytkowników aut w leasingu i najmie, ale na razie nie ma żadnych wiążących informacji w tym zakresie.

Oceń stronę!
[Total: 4 Average: 5]